Denken vanuit doelen

 In IJsselgraaf Nieuws

We zijn terug bij de kern van ons vak.

Een zomerse donderdagmiddag bij OBS De Huet (bijna 200 leerlingen, 18 medewerkers) in Doetinchem. Het is druk, want veel ouders zijn vanmiddag naar school gekomen om de expositie over sterren en planeten te bekijken waar hun kinderen de afgelopen acht weken aan hebben gewerkt. Her en der staan leerlingen enthousiast te vertellen; anderen begeleiden een groepje ouders bij een werkvorm.

Dit project is een van de vele uitvloeisels van het concept Thinking for Learning, waar de school twee jaar geleden mee begon. Aanleiding was de overtuiging dat reproductie van kennis in de toekomst minder relevant wordt. “Het belang van vaardigheden wordt steeds groter. Daarom willen wij kinderen al op de basisschool denkvaardigheden bijbrengen en ze bewust maken van hun eigen leerproces”, zegt directeur Martine Merkx-Willemsen.

Kinderen groeien daarvan, is de ervaring van Nicole van Gerven, leerkracht van groep 5/6. “Kijk maar om je heen vanmiddag: dit is echt het project van de léérlingen. Ze krijgen steeds meer zicht en grip op hun leerproces. Ze stellen vragen, ontdekken dat fouten leermomenten zijn en worden steeds vaardiger in het stellen van eigen leerdoelen. De kennis die ze bij een thema opdoen, beklijft ook nog eens beter omdat ze anderen erover vertellen.”

Lees hier het hele artikel:

Downloaden (PDF, 345KB)

Leave a Comment